Kontakt Autosentrum Vestfold

Send oss dine spørsmål

Chat via Facebook

Autosentrum fyller 5 år:

Første kunde - flest mil?

Viggo Simonsen og Inger Lise Solberg har 47 års erfaring med campingvogn og bobil, og har reist Europa på kryss og tvers i sin bobil de siste årene. – Det er vel bare et par bondegårder i Tyskland vi ikke har sett!

Autosentrum Vestfold fyller 5 år i januar, og den aller første kunden var Viggo Simonsen. Han var på plass før selskapet åpnet dørene.

_ Vi åpnet med brask og bram den 2. januar 2014, og Viggo fikk bobilen allerede i november 2013, så det husker vi godt. Vi var under oppbygging da han overtok bilen. Han har et godt utstyrt Bürstner, og senere har han blant annet skaffet seg henger i samme design som bobilen, Lars Wivestad, daglig leder i Autosentrum Vestfold.

Viggo Simonsens Bürstner har gått svært mange mil og kjørt Europa på kryss og tvers. For å ha så mye plass som mulig når han og kona er på tur har han skaffet seg henger i samme design som bobilen. Foto: privat

Liker campinglivet

Viggo Simonsen og samboeren Inger Lise Solberg er erfarne campingturister, og de har opplevd mye på sine turer i inn- og utland.

-Vi har eid campingvogn siden 1971, og er veldig glade i campinglivet. Da vi kjøpte vår Bürstner hos Autosentrum, var det vår andre bobil, sier Simonsen

Men vestfoldparet har også prøvd andre ferieformer.

-Vi eide en leilighet i Brasil i 10 år. Det var da vi solgte den i 2013, at vi kjøpte ny bobil. Med den har vi reist veldig mye til Spania, og vi har kjørt hele Europa på kryss og tvers. Nytt av året er at vi har en campingvogn stående fast i Spania. Den har vi parkert på Bahia Camping nede ved Santa Pola, en liten by en mil syd for Alicante, forteller Simonsen.

Viggo og Inger Lise er spesielt begeistret for Spania, og reiser snart nedover igjen for å nyte sol og varme i noen måneder. Foto: privat

Norsk jul, spansk vinter

Han og samboeren er nå hjemme i Tønsberg for å feire jul, og de reiser sørover igjen når juledekorasjonene er pakket vekk.

-Vi tar flyet fra Torp i januar en gang, og blir i Spania til det nærmer seg påske. Det er rundt 15-17 grader der nå. Det kan være kaldt på natta, men det er ikke fare for at det er glatt som det er her hjemme. Og dersom det er sol, kan vi godt kose oss i shorts på dagen. Det er varmt nok til det, smiler Simonsen.

Bobilen blir hjemme

Han har jobbet som pølsemaker i Tønsberg, og har også hatt forretning i Vikersund. Men nå nyter han og samboeren pensjonistlivet – et aktivt sådant. For når de kommer hjem igjen til Norge på vårparten, er det tid for å gjøre klar bobilen som er parkert hjemme. Planen er å bruke den til kortere og lengre turer både i Norge og nabolandene.

-Med bobilen blir det helgeturer og ukesturer i Norge og Sverige. Vi synes også at det er veldig greit å kjøre til Polen. Det er fint å feriere der – det er greie priser blant annet. Ettersom vi har kjørt såpass mye opp gjennom årene, er ikke en tur til Polen noen lang reise for oss.

Det reiseglade paret går ikke av veien for noen ekstra mil i bobilen. De har valfartet Europa på kryss og tvers, og har sett det aller meste langs de europeiske veiene. Foto: privat

600 mil på hjemturen

Simonsen og samboeren er nemlig noen ordentlige milslukere, og har vært på veien i måneder om gangen.

-Da vi kjørte hjem bobilen i vinter, dro vi fra Spania i slutten av januar. Vi kjørte langs spanskekysten oppover til Frankrike og videre til Italia. Så kjørte vi langs Adriaterhavet til Venezia og hjem. På den turen ble det 600 mil. Da vi dro nedover høsten før, reiste vi ned langs kysten av Portugal før vi kom til Spania. Så vi har kjørt mye, sier Simonsen som konkluderer med at det har blitt mye kjøring og lite stopp opp gjennom årene.

-Fra nå av tar vi fly opp og ned, for vi er litt lei av all den kjøringa. Og vi har sett det meste. Det er vel bare et par bondegårder i Tyskland vi ikke har vært innom på alle disse årene, ler Simonsen.